Na ovaj spomenik se može samo slučajno naletit. Kad mi je prvi put iskočio na webu odlučio sam da ću se obavezno jednog dana zaletit do tamo.
O spomeniku ne postoje nikakvi podaci osim da se zove Partizanski aerodrom i da obilježava mjesto odakle je Tito nakon bitke za Drvar odletio u Italiju. Ali idemo redom, ako nekog ne zanima povijest može slobodno preskočiti na slike ispod.
Dakle, vraćamo se u 1944. godinu, kraj svibnja. Nakon završetka operacije Rösselsprung (Konjićev skok) za koju se svi povjesničari slažu da je bila neuspjeh nacističkih snaga, Tito se izvukao iz Drvara i narednih dana se zajedno sa pratnjom i savezničkim misijama skrivao na tom području. Kako je cijelo područje bilo opkoljeno dogovoreno je izvlačenje sa slobodnog teritorija na Kupreškom polju. To je uspješno izvedeno sa improviziranog aerodroma u noći 03.06.1944. Odletio je američkim avionom u sastavu ruskih snaga, Douglas C-47 Skytrain popularno zvanim Dakota. To je u stvari vojna verzija civilnog Douglasa DC-3 koji je u godinama poslije rata još letio u JAT-u. Isti je to avion koji se može vidjet na Željavi i na još nekoliko lokacija ali o tome jedan drugi put i jedan drugi đir. Sletio je u Bari pa su ga Britanci nakon nekoliko dana vojnim brodom prebacili na Vis gdje je ostao do kraja rata.
Spomenik je na izoliranoj poziciji, usred polja, ne postoji ni cesta do njega. To je vjerojatno razlog što je preživio do danas u kakvom takvom stanju i nije bio uništen u 90-im kad je uništavanje antifašističkih spomenika bio glavni sport i razonoda.
Krila su navodno sa američkog lovca F-86 Sabre, poslijeratnog mlažnjaka koji je najviše korišten u Korejskom ratu. Programom američke vojne pomoći 1956. godine uvršten je u JRZ i eskadrila je bila bazirana na Plesu. Po tome bi se moglo zaključiti da spomenik nije nastao prije ranih 70-ih, a vjerojatno kasnije.
Eto toliko povijesti, a sad slike.
Odlučili smo se na povratak preko Rame i Jablanice sa ručkom u Jablanici (naravno)
Ukupno nešto preko 600 km, cijeli dan ali đir super!